S obzirom da smo, novinarski rečeno, u sezoni kiselih krastavaca, bilo bi se dobro malo informirati o našem letjelištu u Gredi. O onome što smo učinili i o onome što tek treba najesen napraviti.

Dakle, najprije o onome što je iza nas. Možda i mali podsjetnik za sve one koji to ne znaju ili su zaboravili. Naš stari aerodrom na Šarampovu smo napustili 2006. godine. Netko bi već mogao reći „ te davne 2006.“ Već tada smo gotovo bjesomučno i svakodnevno tražili novu lokaciju. Letjelo se okolo-naokolo, vozilo se s autima po prašnjavim cestama, mjerilo po nepokošenim travama i nepožnjevenom žitu. Ali svugdje je bio neki manjak. Ili nejasni vlasnički odnosi, ili se po sredini parcele protezao dalekovod, ili nešto treće. Današnju lokaciju na Gredi je prvi otkrio Dragec Mužek. Mi ostali smo je brzo prihvatili i u dogovoru sa zakupnikom parcele, gospodinom Bačekom, smo ubrzo počeli peglati buduću pistu i graditi hangare. Ne smije se zaboraviti da smo od početka imali vrlo snažnu podršku lokalnog stanovništva. I to ne samo iz Breške Grede, već i iz cijelog posavskog dijela grada. Paralelno je započela i borba za legalizaciju letjelišta. To nam je čak u jednom trenutku i uspjelo 6.9.2008. na jedan dan, kad smo od nadležnog ministarstva dobili pravovaljanu dozvolu za jedan prekrasni aero-miting. Tražilo se načina da u realizaciju našeg projekta uključimo sve nadležne institucije, a prvenstveno Grad. No, ličilo je to na nemoguću misiju. Na svakom koraku nezainteresiranost ili birokratske prepreke. Prije smo srušili ogromna stabla na pragu piste za smjer 33, nego što je to išlo s papirologijom. Pisali smo po novinama o našem problemu, govorili na televizijama i radio-stanicama. Danas već i vrapci u cijeloj našoj okolici znaju za naš problem. Znam to i po tome što me često nepoznati ljudi zaustave na cesti s pitanjem „Pa bu kaj s tim aerodromom ?“.

A onda je početkom ove godine krenulo. Zahvaljujući sretnoj kombinaciji zvijezda stvari su se pokrenule. Naravno, u tim astrološkim kombinacijama i opet su ljudi, operativci odigrali veliku ulogu. Tu najprije mislim na gospođu Vlatku Berlan-Vlahek iz gradske uprave i na našeg kolegu Vladu Jaseka iz zrakoplovnog kluba „Bjelovar“. Konačno su započeli konstruktivni i benevolentni razgovori o budućnosti Grede. Zahvaljujući našem članu Stjepanu Dehinu, dobili smo i najsvježije informacije iz Hrvatskih autocesta, prema kojima zadnje njihove verzije druge zagrebačke zaobilaznice neće ni na koji način smetati prilazima našoj pisti. Taj strah je skoro dvije godine visio nad našim glavama kao moguća nepremostiva smetnja legalizaciji letjelišta. Dobili smo i niz informacija iz nadležnih ministarstava i Agencije za civilno zrakoplovstvo. Da ne spominjemo i hrpu papira i fotokopija dobivenih sa svih strana, a posebno od kolege Jaseka. Gradsko vijeće je dalo punu podršku, a počeli su pozitivni vjetrovi puhati i iz gradske uprave.

I kakvo je stanje danas ? E, pa ovakvo. Gradsko je vijeće izglasalo Program raspolaganja poljoprivrednim zemljištem (ili tako nekako). U toj odluci se katastarska čestica broj 2, u katastarskoj općini Breška Greda, izuzima iz regularnog davanja u koncesiju kao poljopivredno zemljište. I to upravo na naš prijedlog i uz stvarno veliku podršku niza ljudi (Bastalić, Petrinec, Kunovec i drugih). (Neka mi ovi drugi oproste ako ih se u ovom trenutku nisam sjetio, ali naši članovi itekako pamte tko je i gdje nešto učinio za NAŠU STVAR. I to sigurno nećemo zaboraviti. Naprotiv, nastojat ćemo to na neki način vratiti. Najprije na službenom otvorenju letjelišta). Jednom drugom odlukom je Grad konačno iz prijedloga županijskog prostornog plana izbacio lokacije na Šarampovu i Topolju i predložio Gredu. To sada otvara putove da se Greda opet vrati u prijedlog gradskog prostornog plana. Iza toga bi u dogovoru s Ministarstvom poljoprivrede trebalo riješiti vlasničke odnose i letjelište trajno legalizirati. Mi smo to nazvali Plan A. Dakle, dugoročno rješavanje letjelišta. A to podrazumijeva i puno šire planiranje, ali i, bogami, puno više novaca. No, mi smo mladi. Klub ima samo 42 godine i budućnost je pred nama.

No, mi imamo i Plan B. Plan B je kratkoročni i privremeni plan. Otkrili smo da će nam Agencija za civilno zrakoplovstvo otvoriti vrata za eventualnu privremenu dozvolu, pod jasno utvrđenim uvjetima. Ako ih zadovoljimo, s privremenom dozvolom ćemo pokrpati ovo međuvrijeme do konačnog rješenja. Otkrili smo da je u tom Planu B Grad Ivanić-Grad najvažniji faktor, jer svojom isto tako privremenom mjerom, odnosno privremenim ugovorom o davanju navedene čestice u zakup može Klubu omogućiti da se s adekvatnim papirima pojavi pred Agencijom. Mi smo pribavili papire iz sličnih situacija, kako bismo Gradu olakšali njihov dio posla.

I tu sad već ulazimo u budućnost, odnosno u slijedeću jesen. Tada očekujemo daljnje razgovore s Gradom i ishođenje potrebne dokumentacije, a potom zadovoljavanje uvjeta koje traži Agencija. A ti uvjeti nisu nimalo mali i jednostavni. Već sada imamo jedan cijeli registrator papira, a još očekujemo i niz geodetskih dokumenata.

Dakle, to je bliska budućnost. Dobri vjetrovi pušu trenutno u našu korist. Da li će se tako i nastaviti, to ćemo tek vidjeti.

Vilko Marković